Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/seo/public_html/280.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349

Warning: mkdir(): Disk quota exceeded in /home/seo/public_html/280.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 504
Rozwijanie pamięci słuchowej | Poprawa pamięci

Zabawy rozwijające percepcję słuchową

Percepcja słuchowa czyli postrzeganie narządem słuchu jest zazwyczaj wykształcona w mniejszym stopniu aniżeli pamięć wzrokowa. Ma na to wpływ wiele czynników: po pierwsze częściej zdarza nam się przyswajać wiedzę z książek, zeszytów, z tych nośników, które percypujemy wzrokiem. Natomiast rzadziej nauka odbywa się poprzez przyswajanie informacji na podstawie słuchowisk. Jedyną jej formą jest opowiadanie przez nauczyciela na lekcji. Stąd też jest tak wiele problemów w słuchaniu ze zrozumieniem tekstów na lekcjach języka obcego. By poprawiać tę umiejętność najlepiej wykształcać ją już od najmłodszych lat.

Rozwijanie pamięci słuchowej w przedszkolu, daje bardzo dobre efekty w późniejszym wieku. Rzecz jasna dziecku w tym czasie bardzo trudno skupić się na słuchaniu kiedy na jego wzrok oddziałuje tak wiele bodźców. Jednakże a początek percepcja będzie odbywać się mimowolnie, aż do pełnego i świadomego przyswajania wiedzy drogą słuchową. By można było mówić o dobrym zapamiętywaniu ze słuchu musi być dobra jakość słyszenia a ponadto informacje powinny być przyswajane ze zrozumieniem. By można mówić o dobrym zapamiętywaniu słuchowym trzeba najpierw u dzieci wykształcić umiejętność wyobrażenia sobie tego co jest słyszane. Dowiedziono naukowo, że wizualizacja jest pod tym kątem najlepszym sposobem na rozwijanie pamięci słuchowej. Najlepsze efekty daje nauka poprzez zabawę.

Powtarzanie ciągów słów znaczeniowo ze sobą nie powiązanych, wręcz mogą mieć zabawne brzmienie. W ten sposób dziecko łatwiej je zapamięta. Następnie prosimy by powtórzyło te wyrazy w takiej samej kolejności, w jakiej je wymieniono
Opowiadanie historyjek, z których dzieci muszą zapamiętać jak najwięcej informacji. Po jej wygłoszeniu padają pytania dotyczące wypowiedzianego tekstu. Można to przeprowadzić w formie rywalizacji; które z dzieci zapamięta największą ilość informacji, o które pytamy
W takich zabawach mogą towarzyszyć dzieciom problemy z koncentracją. Dlatego opowiadający musi wypowiadać tekst interesujący a dodatkowo, przed opowiadaniem prosimy o to by uważnie przysłuchiwały się.

Do zabaw poprawiających pamięć słuchową dzieci w przedszkolu dobrze jest wykorzystywać proste instrumenty, z których wydobywany dźwięk ma być nazwany i przypisany konkretnemu instrumentowi.